همراه با زیارت تا خانههای مردم با برند «مهر»
در این زمینه مدیرعامل مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی برند «مهر» را یکی از اجزای کلان پروژه مکتب هنر رضوی دانسته و میگوید: برند«مهر» با هدف امتداد اجتماعی زیارت و شعار( با زیارت تا خانههای مردم با برند «مهر» )شکل گرفت که با تک تک محصولات تولیدی، مخاطب را به یاد حضرت رضا(ع) بیندازد و یا مفاهیم رضوی را به اذهان مردم متبادر کند.
امیرمهدی حکیمی میافزاید: این محصولات در حال حاضر در دو شاخه کلی تولیدات هنرهای صنایع دستی و هنرهای کاربردی دستهبندی میشود.
وی خاطرنشان می کند: طراحی این آثار برخاسته از معماری حرم مطهر رضوی است. پیش از طراحی نشان مهر، حدود 200 محصول هنری در موسسه آفرینشها تولید شده بود که در حال حاضر رقم محصولات هنری برند «مهر» به 1100 محصول میرسد که قریب به 800 محصول هنری در سالهای اخیر با توجه به معماری حرم مطهر رضوی تولید شده است.
وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه حدود 600 اثر نیز طراحی شده که هنوز به خط تولید نرسیده است، آمار پیشرو قطعا افزایش چشمگیری خواهد داشت. همچنین اقدام مهمی که در برند «مهر» رخ داده، این است که تولید کنندگان آثار نیز به چرخه طراحی آثار پیوستهاند و هر تولید کنندهای حداقل یک اثر مرتبط با معماری و آرایههای حرم مطهر رضوی در دست تولید دارد.
مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی تصریح میکند: این محصولات با توجه به فضای فرهنگی آستان قدس رضوی و نیاز زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) با محوریت هویت رضوی از جمله هنر و معماری حرم مطهر طراحی میشود. آنچه که در طراحی محصولات برند «مهر» مهم است این است که محصولات تولیدی با حضرت رضا(ع) و مسئله زیارت پیوند داشته باشد.
وی میافزاید: از سویی دیگر گنجینهای از آثار هنری در حرم مطهر رضوی موجود است که میتواند منبع الهام برای تولید آثار باشد. این موسسه توانسته است در تولید آثار و طراحی محصولات از المانهای حرم مطهر رضوی همچون گنبد، گلدسته، سقاخانه، نقارهخانه، و ... کاشیکاریها و خطوط استفاده کند. افزون بر این نیز آثار تولیدی علاوه بر اتصال به مسئله زیارت باید استاندارهای هنری را نیز داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه، در چشم انداز «مهر» تعریف شده که به صورت گستردهتر به امتداد اجتماعی زیارت بپردازد و آنچه در حرم مطهر رضوی است سالهای متمادی میتواند منبعی برای تولید آثار باشد و آثاری جدید تولید شود که مفاهیم رضوی از دل آثار به مخاطب انتقال داده شود، اذعان میکند: ما در حال حاضر به بخشی از این هدف مهم دست پیدا کردهایم.
این مسیر با روند گسترش این آثار ادامه دارد. ما میتوانیم مرزهای جدیدی برای تولید محصولات ایجاد کنیم به نحوی که طراحی دکوارسیون منزل و زیور آلات هم ورود پیدا کنیم، سوغات رضوی ویژه کودک و و نوجوان طراحی کنیم.
هنر، ابزاری برای گسترش مسئله زیارت
حکیمی در ادامه می گوید: ما اگر هنر و مکاتب هنری را نتوانیم به زندگی مردم سرایت دهیم تاثیر گذار نخواهد بود. در مکتب هنر رضوی مسئله محوری هنر است که انتقال دهنده معانی و مفاهیم رضوی و زیارت است؛ از این رو هنر، ابزاری برای گسترش مسئله زیارت بوده و می تواند با تولید محصولات مختلف افراد را به زیارت و مفاهیم رضوی متصل کند.
وی تاکید می کند: برند «مهر» به اصلاح مصرف فرهنگی در محصولات کاربردی زندگی بین مردم نیز میپردازد که در آینده سبک زندگی اسلامی رضوی را رقم می زند.
وی اضافه میکند :ما امر زیارت را تنها به معنای حضور فیزیکی زائر در حرم مطهر رضوی نمیبینیم و بخشی از رسالت این مؤسسه در حوزه هنر نیز با محوریت امتداد اجتماعی زیارت دنبال میشود.
در واقع همه اقدامات مؤسسه رویکردی معنایی دارد. با این رویکرد تلاش شده خاطره خوب زیارت حرم مطهر حضرت رضا(ع) تا خانه خود زائر، در هر گوشه از جهان امتداد یابد و زائر با نگاه به این محصول هنری در هر زمان و مکانی، یاد لحظات خوش زیارتش بیفتد و ارتباط او با امام قطع نمیشود.
نقش اثر گذار برند مهر در اشتغال زایی
وی با اشاره به اینکه طراحی، تولید و عرضه محصولات هنری رضوی، نقش اثرگذاری در حوزه اشتغالزایی دارد خاطر نشان میکند: در حال حاضر این فعالیتها به طور مستقیم و غیرمستقیم زمینه اشتغال حدود هزار نفر در کشور را فراهم کرده است.
در این بین، این مؤسسه نگاه خاصی به مسئولیت اجتماعی خود داشته به طوری که بخشی از شبکه تولیدکنندگان موسسه جمعی از زنان سرپرست خانوار یا فرزندان معلول و افراد ساکن در خیریهها و کارگاههای تولیدی هستند.
همچنین این مؤسسه با «بنیاد تعاون زندانیان» همکاری میکند که از این طریق نیز زندانیان برای خانوادههای خود کسب درآمد میکنند. شکی نیست این اقدام میتواند آسیبهای اجتماعی در بین خانوادههای آنان را کاهش دهد.
البته در تلاش هستیم تا سایر محصولات هنر رضوی نیز با بهرهگیری از ظرفیت این اقشار آسیبپذیر تولید شود.
ما وظیفه داریم افرادی که گرفتار و دچار تنگنا هستند کمک کنیم و این رسالتی است که از دل مفاهیم رضوی و روایات ائمه معصومین(ع) تعریف شده است.
عرضه محصولات برند مهر
حکیمی تصریح میکند: در حال حاضر زائران و مجاوران میتوانند محصولات هنری مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی را از پنج فروشگاه آن در مشهد واقع در باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی ،هتل قصر الضیافه در جوار صحن امام حسن مجتبی(ع) ، هتل قصرالضیافه قدس در ابتدای خیابان شیرازی ، موزه حرم مطره رضوی و فرودگاه مشهد تهیه کنند.
همچنین این آثار تولیدی در سایت https://aqartshop.com به صورت مجازی به فروش میرسد. در عرصه بینالمللی نیز فروشگاه این موسسه در ضاحیه بیروت و به صورت مجازی نیز در کشورهای حاشیه خلیج فارس عرضه میشود که فروش خوب این آثار نشان از استقبال گسترده مخاطبان از محصولات تولیدی است و پیگیر فروش نیز در حوزه شبه قاره هند هم هستیم.
مسیرپیش روی برند مهر
مدیر عامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی خاطر نشان میکند: مسیر اقتصادی موسسه طی سالهای اخیر رشد مطلوبی داشته که نشان از استقبال مخاطبان از فضای فروشگاهی آثار و محصولات تولیدی مهر بوده است.
در سوغات زیارت در مشهد متاسفانه سوغاتی نداشتیم که به زیارت متصل باشد به نحوی که هر وقت از سوغات سخن به میان میآید سوغاتی از جمله زرشک، زعفران و نبات مطرح میشد. از این رو موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی تنها موسسهای بوده است که به تولید و طراحی سوغاتی پرداخته که مستقیما به مساله زیارت و حضرت رضا(ع) متصل بوده و این امر نشان میدهد که اگر به این مسئله مهم توجه کنیم بخشی از نیاز زائر در تامین سوغات رضوی برطرف و چرخه اقتصادی این بخش نیز کامل میشود.
نظر شما